Adventist Online

kita tahu bahawa itik itu kita tidak boleh makan. Tetapi sesetengah adventist,ada juga yang makan telur itik. Bagaimanakah pendapat kawan-kawan mengenai hal ini?adakah telur itik itu boleh dimakan tetapi dagingnya x boleh?apa pula perbezaan telur dengan daging?bukankah telur itu akan menjadi itik juga?

Views: 159

Replies to This Discussion

iyalah bha kan...saya pun terus terang la..saya pun makan juga telur itik ni walaupun saya tahu kita tidak boleh makan itik...ya kan...tapi kan,ada juga pendeta yang komen bahawa itik itu sebenarnya boleh dimakan..macam mana ni arh...bukankah kita sepatutnya satukan pendapat kita semua...tapi ada sebahagian cakap x boleh, sebahagian lagi cakap boleh...susahlah macam ni kan...macam mana kita mahu memberitahukan hal yang benar kepada orang lain kalu ditanya...memang kajian sudah menunjukkan bahawa itik adalah lebih bersih daripada ayam...saya salut dengan kakak Chrystine...dia x pernah tergugat walaupun sangat besar pencobaannya dari segi pemakanan...teruskan usaha...itu 1 cara juga untuk bersaksi dengan keluarga terdekat kita...1 ketika,kesetiaan kakak kepada Tuhan pasti akan membuat mereka terharu dan pasti mereka juga akan rindu untuk menjadi sebahagian daripada kita semua...AMEN...
Yupzzzz...betul tue...saya sangat setuju...untuk masuk ke syurga,kita tak boleh bergantung dengan keputusan orang kan...kita harus percaya pada diri kita sendiri...ada pastor yang mengatakan,hal ini harus mengikut hati nurani kita...kerana hal ini adalah tidak pasti...tapi jika perkara yang sudah pasti itu,kalu kita buat juga walaupun x boleh itu tetap dosa...jadi saya setuju dengan apa yang kakak katakan...Amen..maybe kawan2 yang lain boleh juga berikan pendapat mereka...
Ada yang berpendapat bahawa nama itik tidak tertulis spesifiknya di buku Imamat 11, jadi itik kemungkinan bersih..

Di antara burung-burung, yang berikut ini tak boleh dimakan karena najis: burung rajawali, burung hantu, segala jenis elang, nasar, gagak, burung unta, camar, blekok dan segala jenis bangau, undan, burung kasa dan kelelawar. Imanat 11:13

Ya...ada tertulis... setiap binatang yang berkuku belah, yaitu yang kukunya bersela panjang, dan yang memamah biak boleh kamu makan.Imamat 11:3 tetapi sekumpulan kecil SDA juga memakan itik..

Lihat perihal berikut...
ABRIDGED LIST OF SCRIPTURALLY "CLEAN" FOODS:
[see Leviticus 11 and Deuteronomy 14]
MEAT: They chew the cud & have a divided hoofBeef
Antelope
Elk
Buffalo
Lamb
Deer
Goat
FISH:They must have both fins and scales
Cod
Haddock
Mackerel
Salmon
Bream
Tuna FOWL:
Chicken
Turkey
Quail
Pheasant
Goose
Grouse
Duck
Dove (and related)

Insects: Those listed in Scripture are not easily identified with our familiar insects. But you could, with John the Baptist, try locusts. [see Leviticus 11:20-23.] Modern outdoorsmen warn, however, to carefully inspect the locusts for parasites before ingesting!

http://www.abcog.org/food.htm

Clean Meats

1. Clean animals part the hoof and chew the cud: Cattle (beef, hamburger, veal), sheep (lamb, mutton), antelope, buffalo (bison), caribou, deer (venison), elk, gazelle, giraffe, goat, hart, ibex, moose, reindeer; and their products, milk, butter, and cheese.

2. Clean fish have fins and scales: anchovy, bass, bluefish, carp, cod, crappie, drum, flounder, garfish, grouper, grunt, haddock, halibut, hardhead, herring, mackerel, minnow, perch, pickerel, pike, rockfish, salmon, shad, sheepshead, skipjack, smelt, snapper, sole, sunfish, tarpon, trout, tuna (albacore, bonita, yellowtail).

3. Clean birds*: chicken, dove, duck, goose, grouse, guinea fowl, partridge, peacock, pheasant, pigeon, songbirds, sparrow, quail, turkey. Their eggs are also good to eat.

4. Other clean animals: different kinds of locusts, which include crickets and grasshoppers.

http://www.giveshare.org/Health/health5.html

Ada banyak lagi di web yang mengatakan itik adalah daging bersih.....mmmmmm
Ikut hati nurani...(ini untuk itik saja)... Klu babi, itu memang standard sudah tidak boleh makan...
butul2 ikut kata hati..kalau rasa berat hati tuk mkan,jgn lah mkn..
sesetengah pkara bleh ikut kata hati bah =)..yg penting apa yang kita buat tu kita rasa btul,n apa yang kita buat tu tdak menyingung prasaan org lain tlebih kpda Tuhan =)..
jadi...apa pendapat abang steven...boleh makan???
Orang Yahudi juga makan itik...

According to the Torah, it is kosher to eat any animal that has cloven hooves and chews its cud, specifically sheep, cattle, goats and deer. Chickens, geese, ducks and turkeys are also kosher; birds of prey and scavengers are not. Other forbidden, or "trafe," animals include camels, donkeys, pigs, horses, rodents, reptiles, amphibians and insects.

http://www.ehow.com/how_12303_keep-kosher.html
Nampaknya semakin lama semakin panjang pula hal nie...nampaknya kakak chrystine masih kuat dengan pendapatnya...apa kata kawan2 yang lain pula???thanx yang beri pendapat...ini untuk kebaikan kita juga ni...
Saya tak suka itik kerana banyak lemak dan dagingnya sukar di kunyah...hehehe.

Tambah pula, itik adalah kontroversi..ramai adventist tidak makan termasuk saya.Ermmm
Hahaha...saya x pernah makan daging itik...jadi x tau macam mana rasanya...kalu telur itik pernah...masin bah...x juga sedap sangat...saya sudah buat keputusan..mulai dari sekarang saya x lagi mau makan daging itik and telur itik...macam mana kawan2 yang lain???
Mungkin slps ini sya tdk akan sentuh daging itik or telurnya..sebenarnya sya tdk gemar mkn daging itik @ daging ayam pun ha ha...kerana slps sya suda berumur ini mcm sudah puas n tiada rasa pula mkn daging ini..klu jd vegetarian mgkin badan sihat n cergas

RSS

Site Sponsors

 

Adventist Single?
Meet other Single
Adventists here:
Join Free


USA members:

Support AO by
using this link:
Amazon.com

 

© 2018   Created by Clark P.   Powered by

Badges  |  Report an Issue  |  Terms of Service